od milan.benicek » 26 led 2013 20:50
Před časem jsem se podílel na projektování VoIP telefonní ústředny pro call centrum s důrazem na propojení s mobilní sítí prostřednictvím tradičních GSM SIM karet. Asi nikoho nepřekvapí, že jsme zvolili SIP VoIP GSM brány. Co již není zcela obvyklé, byl požadavek na množství SIM karet. Z počátku bylo požadováno cca 80 SIM karet s možností dalšího rozšiřování. Výběrové řízení hodnotilo pochopitelně nejen technické řešení, ale i cenu řešení a také náklady na údržbu a cenu za rozšíření počtu GSM SIM pozic. Ohledně rozšiřování zadavatel rozumně chtěl vědět po jak velkých krocích (kapacitních i cenových) lze systém navyšovat.
Právě onen požadavek na modularitu nás vedl k volbě zařízení německého výrobce
beroNet berofix. Berofix je modulární systém, proto jsme výslednou VoIP GSM bránu složili z komponent
VoIP brána berofix GSM Box (16k) obrázek zde + 2x
BF2GSM (2x GSM port modul). Celková kapacita každé jednotlivé VoIP GSM brány je 4 SIM karty. Berofix GSM boxy je navíc možné složit do 1U rack pozice po dvou kusech. Pro požadovaných 80 SIM karet jsme potřebovali 10U rack pozic a 20 VoIP GSM bran. Přikládám (mizernou) fotografii z montáže systému.
- GSM_stojan_vyrez.jpg (170.6 KiB) Zobrazeno 15140 krát
Z počátku jsme měli trochu problém s množstvím napájecích kabelů, protože každý berofix GSM box je funkčně zcela nezávislé zařízení. Ukázalo se ale, že to není vůbec žádný problém a je to dokonce spíše výhoda. Případný servisní zásah, manipulace se SIM kartami, případné poruchy, potíže se signálem atd. se totiž dají řešit na každém jednotlivém GSM berofixu zvlášť a není třeba odstavovat celý systém, ale jen konkrétní postiženou jednotku. Navíc je velmi praktické, že v případě potřeby se jednotlivé moduly dají rozmístit nejen v rámci prostor call centra, ale třeba přesunout / rozmístit i do jiného města po celé ČR.
Ani administrace řešení není žádný problém díky provisioning řešení, které jsme zabudovali do telefonní ústředny. Konfigurace celého systému se tak pohodlně provádí z jednoho místa.
Celé řešení je jíž cca 3/4 roku v provozu a zatím se zdá, že jsme zvolili dobře. Systém obsluhuje jak call centrum, volací fronty, tak IVR aplikace a veškerou komunikaci nahrává (po rozšíření o další GSM moduly špičkově až 90 souběžných hovorů).
Před časem jsem se podílel na projektování VoIP telefonní ústředny pro call centrum s důrazem na propojení s mobilní sítí prostřednictvím tradičních GSM SIM karet. Asi nikoho nepřekvapí, že jsme zvolili SIP VoIP GSM brány. Co již není zcela obvyklé, byl požadavek na množství SIM karet. Z počátku bylo požadováno cca 80 SIM karet s možností dalšího rozšiřování. Výběrové řízení hodnotilo pochopitelně nejen technické řešení, ale i cenu řešení a také náklady na údržbu a cenu za rozšíření počtu GSM SIM pozic. Ohledně rozšiřování zadavatel rozumně chtěl vědět po jak velkých krocích (kapacitních i cenových) lze systém navyšovat.
Právě onen požadavek na modularitu nás vedl k volbě zařízení německého výrobce [url=http://www.siphone.eu/cs/berofix]beroNet berofix[/url]. Berofix je modulární systém, proto jsme výslednou VoIP GSM bránu složili z komponent [url=http://www.siphone.eu/cs/berofix]VoIP brána berofix GSM Box (16k)[/url] [url=http://www.siphone.eu/files/images/box_GSM.jpg]obrázek zde[/url] + 2x [url=http://www.siphone.eu/files/images/bf2GSM.jpg]BF2GSM (2x GSM port modul)[/url]. Celková kapacita každé jednotlivé VoIP GSM brány je 4 SIM karty. Berofix GSM boxy je navíc možné složit do 1U rack pozice po dvou kusech. Pro požadovaných 80 SIM karet jsme potřebovali 10U rack pozic a 20 VoIP GSM bran. Přikládám (mizernou) fotografii z montáže systému.
[attachment=0]GSM_stojan_vyrez.jpg[/attachment]
Z počátku jsme měli trochu problém s množstvím napájecích kabelů, protože každý berofix GSM box je funkčně zcela nezávislé zařízení. Ukázalo se ale, že to není vůbec žádný problém a je to dokonce spíše výhoda. Případný servisní zásah, manipulace se SIM kartami, případné poruchy, potíže se signálem atd. se totiž dají řešit na každém jednotlivém GSM berofixu zvlášť a není třeba odstavovat celý systém, ale jen konkrétní postiženou jednotku. Navíc je velmi praktické, že v případě potřeby se jednotlivé moduly dají rozmístit nejen v rámci prostor call centra, ale třeba přesunout / rozmístit i do jiného města po celé ČR.
Ani administrace řešení není žádný problém díky provisioning řešení, které jsme zabudovali do telefonní ústředny. Konfigurace celého systému se tak pohodlně provádí z jednoho místa.
Celé řešení je jíž cca 3/4 roku v provozu a zatím se zdá, že jsme zvolili dobře. Systém obsluhuje jak call centrum, volací fronty, tak IVR aplikace a veškerou komunikaci nahrává (po rozšíření o další GSM moduly špičkově až 90 souběžných hovorů).